Skip to Content

Bērni pēta uzņēmumu ilgtspēju

Ekoskolu programmas ietvaros šogad aizsākās pilnīgi jauns un vēl nebijis projekts – «Uzņēmumu ilgtspējas izpēte». Tas noritēja kā konkurss starp klasēm, kuras pētīja kādu vietējo uzņēmumu no ilgtspējīgas attīstības perspektīvas. Projekta ideja bija mudināt ekoskolas izpētīt un analizēt tuvumā esošu uzņēmumu.

Mēs katrs dzīvojam savā vidē, savā apkārtnē ar tai tuvumā esošiem uzņēmumiem, skolām, mežu, pļavu, upi... Pirmais solis, lai mēs saprastu, ka viss dabā funkcionē harmoniski, ir saprast, ka viss notiekošais ietekmē apkārtesošo harmoniju. Viens no būtiskākajiem faktoriem, kas ietekmē apkārtējo vidi, ir uzņēmumi. Uzņēmums var strādāt, nekaitējot videi un tuvākajā apkārtnē dzīvojošajiem, bet var arī pilnīgi nerēķināties ne ar vienu un būt viskaitīgākais elements apkārtnē un vēl plašāk. Uzņēmējdarbība var būt atbildīga pret apkārtējiem un vidi, bet var būt arī pilnīgi bezatbildīga. Protams, uzņēmumu darbību kontrolē valsts vides aizsardzības iestādes, tomēr nevienu ar varu mīlēt vidi nepiespiedīsi. Šai attieksmei jārodas dabiski, un varbūt to atnesīs ekobērns no ekoskolas?

Projekta mērķis bija rosināt skolēnus apzināties un izprast, cik kaitīga vai nekaitīga, atbildīga vai bezatbildīga ir blakus esoša uzņēmuma saimniekošana, kā arī izstrādāt savus ieteikumus uzņēmumam.

 Priekšizpēte un ciemošanās

Skolēni jau laikus gatavojās šai izpētei. Vecāko klašu skolēni pirms uzņēmuma apmeklējuma veica arī nozares priekšizpēti, tādējādi izzinot labākos piemērus, kurus ņemt par pamatu, vērtējot sava pētījuma uzņēmumu. Visi skolēni gatavojās uzņēmuma apmeklējumam un jau laikus sagatavoja jautājumus, kuri noteikti būtu jāizzina, lai varētu spriest par to, vai uzņēmums saimnieko ilgtspējīgi. Vairākas komandas intervēja vietējos iedzīvotājus, lai noskaidrotu viņu domas par uzņēmuma darbību.
Skolas analizēja uzņēmuma darbu, par pamatu ņemot ekoskolu darbības principus – programmas pārvaldības septiņus elementus, kā arī astoņas tēmas.

Diemžēl bija arī daudz gadījumu, kad bērnu apmeklējumu uzņēmums uzskatīja par nevēlamu un to atteica. Tas noteikti parāda arī uzņēmuma attieksmi pret vidi un cilvēku – nevēlēšanos iedziļināties nekur, kas nenes peļņu. Visu vecumu bērniem, kuri apmeklēja kādu uzņēmumu, tas katrā ziņā bija aizraujošs pasākums.

Mudinājums pieaugušajiem

Nākamais šā projekta mērķis bija mudināt arī uzņēmumu vadību saprast, ka tas, kā strādā viņu vadītā iestāde, nav tikai viņu pašu ziņā. Ja skolēni šā pētījuma laikā būs sapratuši, ka pavisam netālu no skolas vai mājas esošai uzņēmums piesārņo upīti, mežu, indē gaisu, piesārņo apkārtni, ražo neveselīgu pārtiku, bezatbildīgi iznieko resursus, tad cerība ir, ka skolēni, izmantojot savu izpratni, kas iegūta, piedaloties šādā projektā, neatstās šo lietu bez uzmanības.
Ja bērni ar skolotāju un vecāku palīdzību vērsīsies pie savas pašvaldības un lūgs skaidrot nelikumīgas un bezatbildīgas saimniekošanas metodes, mums atliek cerēt, ka atbildīgās amatpersonas sarosīsies, lai sakārtotu šos jautājumus. Ja bērni būs sapratuši, ka uzņēmuma produkti nav veselībai draudzīgi vai ka produkcijas iesaiņojuma materiāls ir tālu no videi draudzīga, ļoti cerams, ka viņi mudinās savus vecākus izvēlēties cita ražotāja produktus un meklēs veselīgas un videi draudzīgas alternatīvas, tādējādi kaut nedaudz parādot savu attieksmi pret nezaļi strādājoša biznesa filozofiju.
Vairot planētas ilgtspēju
Bet tagad – par labajiem uzņēmumiem... Nenoliedzami Latvijā ir arī ļoti daudz labu piemēru, un tas ir nākamais šā projekta mērķis – celt gaismā zaļākos uzņēmumus, dot sapratni skolēniem, ka var strādāt ar atbildības sajūtu pret vidi un cilvēkiem, lai arī tas visbiežāk nozīmē negūt tūlītēju milzu peļņu. Ļoti daudzi no izpētītajiem uzņēmumiem patiešām tā arī cenšas strādāt, arvien sakārtojot kādu savas darbības jomu, lai padarītu to videi draudzīgāku. Un tieši tas ir pats labākais risinājums – darīt zaļos darbus savu iespēju robežās. Jāsāk ar vienu lietu, un tad jau radīsies iespēja sakārtot arī nākamo. Patiešām ir liels prieks, ka vairāki projektā iesaistītie uzņēmumi iegādājās degvielu ekonomējošas automašīnas, siltina ēkas, izmanto ekonomiskās spuldzītes, domā par kvalitatīvāku notekūdeņu attīrīšanu, ražo un pārdod bioloģiskās lauksaimniecības produktus, meklē videi draudzīgu iepakojumu, kopj savu apkārtni un rūpējas par savu darbinieku labsajūtu! Būtu lieliski, ja arvien vairāk uzņēmumu izvēlētos saimniekot šādi. Tāpēc mēs ticam, ka šis projekts ir kaut nedaudz stiprinājis mūsu planētas ilgtspēju.

Darbu pie projekta skolas sāka pagājušā gada septembrī un turpināja līdz pat šā gada februārim. Projektā piedalījās 31 skola, kopumā izpētot 62 uzņēmumus! Izpētīto uzņēmumu darbības sfēras ir visdažādākās: maiznīcas, veikali, aptiekas, piena produktu ražotāji, kokapstrādes uzņēmumi, kūdras ieguve utt.

 

Projekta «Uzņēmumu ilgtspējas izpēte» uzvarētāji

Pirmsskolas izglītības iestāžu grupā:
1. vieta Aknīstes pilsētas ar lauku teritoriju Domes PII «Bitīte» «Rūķīšu» grupiņas komandai «Zaļie īkšķīši» – pētījums par SIA «Aknīstes pakalpojumi» katlumāju;
2. vieta Pūres PII «Zemenīte» komandai «Zaķīši» – pētījums par AS «Pūres dārzkopības izmēģinājumu stacija»;
3. vieta Rīgas PII «Priedīte» grupiņai «Pādīte» – pētījums par AS «Latvijas valsts meži».
Sākumskolu grupā:
1. vieta Rīgas 30. vidusskolas 4. klases komandai – pētījums par Rīgas zooloģisko dārzu;
2. vieta Aizupes pamatskolas 4. klases komandai – pētījums par SIA «Jelgavas komunālie pakalpojumi»;
3. vieta Kuldīgas 2. vidusskolas 2.-3. klašu komandai «Mans dārziņš» – pētījums par zemnieku saimniecības «Sūrupes» veikalu «Dārziņš».

Pamatskolu grupā:
1. vieta Rendas pamatskolas ekopadomes komandai – pētījums par zemnieku saimniecību «Upmaļi»;
2. vieta Madonas rajona Lazdonas pamatskolas 7. klases komandai – pētījums par AS «Lazdonas piensaimnieks»;
3. vieta Ogresgala pamatskolas 6. klases komandai – pētījums par degvielas uzpildes staciju «Statoil» Ogrē.

Vidusskolu grupā:
1. vieta Rīgas 30. vidusskolas 10.a klasei – pētījums par AS «Rīgas elektromašīnbūves rūpnīca»;
2. vieta Bebrenes vidusskolas 10. klases komandai «Koši zaļie» – pētījums par k/s «Tehniskais centrs»;
3. vieta Ventspils 4. vidusskolas 12.c klasei – pētījums par AS «Baltic Coal Terminal».
Konkursa darbus vērtēja žūrija, kurā aktīvi piedalījās mākslinieks Roberts Gobziņš, kā arī «Latvija Statoil», Latvijas Zaļā punkta un Ekoskolu programmas žūrijas pārstāvji.
Galvenais projekta atbalstītājs ir «Latvija Statoil», ar balvām atbalstīja Latvijas Zaļais punkts, AS «Latvijas valsts meži», Rīgas Nacionālais zooloģiskais dārzs, «Madara cosmetics», «Weleda», «Biotēka», «Diviss», izdevniecības «Zvaigzne ABC», «Jumava», «Nordik» un žurnāls «Vides Vēstis».
Ekoskolu programmu finansiāli atbalsta Latvijas Vides aizsardzības fonds.
Par Ekoskolu programmu lasi http://www.videsfonds.lv

Rakstu sagatavoja Ģirts Strazdiņš.

Oriģinālais raksts žurnāla "Vides Vēstis" mājaslapā